Hvad koster det at have medarbejdere, i kategorien “brokkerøve”, og kan vi undgå dem?

De medarbejdere der virker grundlæggende utilfredse, som påpeger fejl og mangler på mange forskellige områder, vælger en del at kalde, “brokkerøve”, “brokkehoveder” eller “utaknemlige medarbejdere”(de får jo løn). Medarbejderne gør det faktisk ikke af ond vilje, det er frustration over noget, men enig, den negativitet er trættende i længden, og så koster det dyrt at have dem gående.

 

Hvad er årsagen til negativiteten?

 

Årsagen til brokkeriet er ofte mudret, fordi utilfredsheden er højlydt på mange forskellige ting, som ledelsen så tror, at hvis vi fikser det de brokker sig over, så bliver de nok tilfredse.

Når ledelsen så har knoklet med at få løst, de 43 forskellige områder, på 6 måneder, og ‘de negative’ stadig finder nye ting, der skal rettes, så opgiver vi og afsiger dommen:

“Der er ikke noget at gøre, de bliver bare aldrig tilfredse.”

Nogle arbejdspladser vælger at afskedige de medarbejdere, det kan man også, dog vil det oftest opstå igen, blot med nogle andre medarbejdere. Fordi årsagen til, at ‘de negative’ blev sådan i første omgang, mange gange vil være den samme årsag til, at det vil opstå igen, nemlig ledelsen. Mere om det senere.

Hvad koster det arbejdspladsen?

 

Om det er på en arbejdsplads med 5 eller 1000 ansatte, så har det større omkostninger at have ‘de negative’, end du måske lige regner med. Det er klart, at det ligger bedre skjult på en stor arbejdsplads, men tag ikke fejl, omkostningen er betydelig.

Mange arbejdspladser har forliget sig med, at det er sådan det er, der vil altid være nogle. Og det er en farlig holdning at have, for så bliver det sådan.

Nogle af de primære omkostninger for arbejdspladsen er:

  • Tid, både for ledelsen og kollegaer. Lederen fordi vedkommende forsøger at løse alle de områder, som bliver påpeget. Kollegaer bruger tid på at lytte til ‘de negative’, de går enten med på negativiteten eller bliver drænet for god energi/irriteret.
  • Produktivitet, mindre tid til at udføre, men også mindre energi til at lave det vi skal, da medarbejderne er drænet, eller i dårligt humør.
  • Fravær, ofte vil der i kølvandet på negativiteten være fravær, det er sygdom, som måske blot er en kriller i halsen, men medarbejderen vælger at hellere blive væk, eller at folk bliver decideret syge af, at være i et miljø, hvor negativitet har så betydeligt et rum.
  • Problemet vi har med disse ‘negative medarbejdere’, vil aldrig blive løst, ved at udrede deres påtegninger eller fyre dem, fordi I anskuer det forkert, da den primære grund, ligger begravet et helt andet sted.

 

Det er ledelsen af medarbejderne, den er gal med.

 

Her taber jeg en del læsere, fordi ledelsen har jo knoklet med at løse det, så det er ikke ledelsens skyld. Korrekt, I har knoklet, og nej, I er ikke skyldige, I har de bedste intentioner. I har bare knoklet med de forkerte ting desværre. Når I tør at erkende det, og er klar til at gøre noget andet, end I plejer, så kan min tilgang med Workjoy Inc. hjælpe jer.

Jeg har forandret dette scenarie mange gange, i mange forskellige brancher, og det jeg arbejder med, er mennesker og rammer.

Vi skal kigge på hovedårsagen til negativiteten, og det er oftest noget der ligger skjult, formentlig fordi det er noget medarbejderne ikke kan ændre, eller, de tror ikke de har ret til at sige noget. Det kan være noget gammel kultur, en ledelsesmæssig anskuelse, måske er det måden vi presser medarbejderne på, eller en følelse af uretfærdighed som er bygget op over tid.

Ting som de fleste ikke tør eller ved hvordan de kan udtrykke, men det overføres til andre områder, som ‘de negative’ tør nævne, formentlig på vegne af de andre, uden at det er aftalt, det er bare blevet sådan.

 

Vi skal skabe et fundament af tillid

 

For at finde frem til hovedårsagen, så skal vi have bygget en base af tillid.

Det starter med ledelsen, det er ledelsen som sætter kursen, med handlinger i hverdagen, som viser tillid, nysgerrighed, ærlighed og sårbarhed, men også med konsekvens. Det er ikke nok at skrive værdierne på væggen!

Dette skal gennemsyre ledelsen, og vi kan skabe det med Tillidsbaseret ledelse. Jeg har skrevet en bog om det at skabe arbejdsglæde med Tillidsbaseret Ledelse, den er skrevet som jeg arbejder med det, uden fremmedord og teorier, det skal helt ned på jorden, så vi kan forholde os til det som mennesker, og ikke i en rolle som leder.

Når I så har fundet jeres personlige opskrift på Tillidsbaseret ledelse, så har I ændret rammerne, og gjort klar til at tage, den ærlige samtale. Måske I endda har lært medarbejderne om det også. Således at de også har modet til at tage den ærlige samtale, og så begynder vi at få finde ud af hvad det i virkeligheden handler om, det er her vi kan begynde at løse de primære årsager.

Men det kræver altså at I som ledelse, er dem som går forrest her, det er jer som sætter barren, men også grænserne for, hvordan tingene skal være, eller ikke være. Nu vil I altid kunne tage samtalen med ‘de negative’, hvis der opstår noget, og spørge ind til det virkelige problem.

 

Det kræver forståelse og mod

 

Det kræver mod, et mod som vi kan opbygge ved at se på, og være ærlige om, hvad det er vi synes er svært. Det er den erkendelse vi kan arbejde med, for så får hver leder en forståelse af sig selv, og dermed kan agerer anderledes end før.

Der er ingen tvivl om, at ‘de negative’ ikke skal have have lov, det dræner jeres energi og det er dyrt. Men samtidig må vi forstå, at de kun gør det fordi, der ikke er styr på det grundlæggende på arbejdspladsen, nemlig tillid. Det er den forståelse I skal have.

Det kræver en indsats, men når først basen er på plads, så vil i opleve en helt anden kultur, hvor der ikke er nogle ‘negative medarbejdere’, for vi taler om den primære årsag, og ikke alt muligt andet. Husk ikke at forveksle ‘negativitet’ med konstruktiv feedback, for der ligger super meget guld, hvis vi lytter og handler på tingene.

Hvis I er nysgerrige på hvordan I når der hen, så giv mig endelig en besked eller et opkald, så løser vi det sammen.
Dbh
Jacob Lejbowicz

Arbejdsglædeskaber

Tlf 8844 2888

Mail: kontakt@workjoy.dk

No Comments

Post A Comment