31 jul Arbejdsglæde er et ledelses ansvar
Arbejdsglæde handler ikke om at grine, klappe og kaste med fisk hele dagen – det gør det også – men det er kun bonussen ved arbejdsglæde.
Arbejdsglæden er noget vi opnår, når vi løser vores arbejde i hverdagen. Det er resultatet, når arbejdet giver mening, når vi har mulighed for at gøre det ordentligt, med høj kvalitet, inden for aftalt tid – og i det hele taget når tilliden til hinanden er høj. Niveauet af arbejdsglæde er vel i virkeligheden den bedste metode til at få et indtryk af, om organisationen er sund og velkørende.
Jeg har hørt foredragsholdere fortælle os, at arbejdsglæde er den enkeltes ansvar. At hver medarbejder selv har ansvaret for at skabe arbejdsglæde, og at man bare skal rose og anerkende hinanden og lave high-fives. Men det er langtfra nok.
Selv om alle er glade, skal der stadig arbejdes. Og hvis det, vi laver, ikke giver mening – hvis samarbejdet i gruppen ikke fungerer, eller lederen står tilbage med dårlige målinger, så er det svært at high-five sig ud af det. Ellers havde de fleste virksomheder nok bare serveret lykkepille-frikadeller i kantinen.
Det er lederens opgave at skabe fundamentet for, at arbejdsglæden kan blomstre. Det er lederens opgave at sætte retningen med en sund vision, sikre at alle arbejder efter samme sunde mål, forventnings afstemme, samt være konsekvent, når nogle ikke lever op til forventningerne. At skabe arbejdsglæde handler faktisk også om at tage den ”svære” samtale med de medarbejdere, som ikke bidrager nok.
Jeg mener, at alle ledere kan nå frem til at skabe arbejdsglæden. Det kræver dog hårdt arbejde, mod og ærlighed. Og nok ikke mindst: At være sig selv som menneskelig leder.
Jeg afholder lederuddannelse, hvis du vil blive god til at skabe arbejdsglæde bevidst, og tage det ansvar, på en tryg måde.
Har du brug for personlig ledersparring, eller et godt råd til hvordan du skaber arbejdsglæde, så kontakt mig endelig.
Sorry, the comment form is closed at this time.