De 3 største udfordringer for ledere

Ifølge en del Direktører og HR-chefer, jeg har talt med, så er de 3 største udfordringer med ledere:

  • Lederen tager ikke ansvar
  • Lederen træder ikke i karakter
  • Lederen virker ofte konfliktsky

En del af dette er sådan set Direktøren og HR-chefens egen skyld, fordi de ikke skaber bevidsthed hos ledelsen. De arbejder ikke nok med det menneskelige i os.

Hvorfor tager vi ikke altid ansvar?

Det kan være svært at tage ansvar som leder i dag, selvom vi har de bedste intentioner, når vi træder ind i rollen som leder. Og præcis det er udfordringen for lederen. Vi tror det er en rolle vi skal udfylde, en rolle som har nogle stålfaste rammer og en bestemt adfærd tilknyttet.

Den adfærd vi tror vi skal have, kan være forskellig for alle, da det bygger på overbevisninger og erfaring, vi tidligere har lært, mødt eller oplevet.

Så vi som leder tror at det skal gøres på en bestemt måde, og dér bliver vi usikre. For gør vi det rigtigt, gør vi det, som Direktøren forventer? (og ens chef er ikke altid den bedste til at give feedback, men det er et andet emne).

Når vi står der som leder, hvor vi ikke helt ved hvordan vi skal gøre og sige, så er det tvivlen opstår, og med tvivlen kommer usikkerhed, og det udmønter sig så i, at vi ikke tager ansvar, for gør vi det rigtige?

Ønsker I at blive klogere på, hvor og hvordan I enkelt kan skabe en bedre trivsel?

De 3 største udfordringer for ledelsen

I mit virke som Ledelseskonsulent og Arbejdsglædeskaber, har jeg spurgt flere Direktører og HR chefer, om hvad der er deres 3 største udfordringer med ledere i dag. De svarer næsten alle:

  1. Lederen tager ikke ansvar
  2. Lederen træder ikke i karakter
  3. Lederen virker ofte konfliktsky

 

Disse 3 ledelsesdicipliner, er fra mit synspunkt helt essentielt i ledelse, og særligt i at skabe arbejdsglæde. Det er også derfor, at jeg blandt andet træner ledere i netop dette, med Tillidsbaseret ledelse.

Det er super menneskeligt, ikke at tage ansvar, ikke træde i karakter og frygte konflikter, når man i bund og grund er usikker på, om man som leder gør det godt nok.

Når vi grundlæggende er i tvivl om, hvordan det kan gøres, så dem det ”går ud over” stadig kan lide en, for det betyder meget for os som mennesker, at andre kan lide os. Samtidig, er vi trænet i at vi ikke skal tro vi er noget, så man tør ikke helt at tage sin plads.

For at tage ansvar, så forstå du er god, som dig

Kan det overhovedet løses det her tænker du måske, og jeg kan afsløre, at ja, det kan det. Og det er faktisk ret enkelt.

Lad lederen forstå, at de skal være sig selv!

De skal ikke træde ind i en rolle, de skal ikke frygte at gøre noget galt. Men stole på deres egen værdi og intuition. Lederne skal gøre det, som de vurdere er det rigtige, selvfølgelig skal man sparre med andre, ledere eller chefen, men start med at stole på dig selv.

Det handler altså om at være sig selv, og at det er det som er gaven til virksomheden. For ledere skal ikke gøre det ens, de skal udfordre tingene, gøre de skæve ting, for det er der arbejdspladsen virkelig får værdi for sine løn kroner.

Når du er dig selv som leder, så er du kærlig, nysgerrig, ægte i dine handlinger. Det kan andre mærke, og så er du en leder som skaber arbejdsglæde.

Med arbejdsglæde hos lederen og medarbejderne, så leverer I sammen, fantastiske resultater.

Workjoy har en lederuddannelse på 5 måneder, som arbejder med de nævnte udfordringer. Det er en praktisk uddannelse, som ændrer hverdagen for deltagerne. Så hvis du vil mestre at skabe arbejdsglæde, og få tryghed til tage ansvar, så er denne uddannelse et godt bud.

Du kan også købe min bog, Tillidsbaseret ledelse – vejen til arbejdsglæde, som faktisk er et gør-det-selv kursus, den er også pensum på uddannelsen.

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.