Misforstået godhed skaber dårlig trivsel

Den misforstået godhed, er noget vi alle gør, fordi vi tror vi gør noget godt, men faktisk skaber vi noget dårligt. Dermed er alle skyldige i at skabe den dårlige trivsel på arbejdspladsen, alle har en aktie i at det ikke er fedt.

Lad mig forklare, for ingen er onde med vilje.

I år har jeg kæmpet med min økonomi, så jeg har arbejdet som vikar i 2 forskellige institutioner henover nogle måneder. Her har jeg haft arbejdsdage sammen med det faste personale, dvs. jeg har talt med dem som kollega, og min leder begge steder har talt med mig som medarbejder.

Begge arbejdspladser minder om hinanden på mange måder, selvom der er forskel på ‘produktet’. Og samtidig ligner de rigtige mange andre steder jeg har arbejdet, selvom det er andre brancher, fordi det er mennesker som arbejder der.

Ledelsen bliver misinformeret

Det jeg har oplevet er, at ledelsen agerer og handler ud fra nogle forståelser, som de har talt med medarbejdere om. Hvilket er pænt anderledes, i forhold til det jeg hører medarbejderne taler om. Så et eller andet sted er der noget galt.

Jeg har selvfølgelig spurgt indtil medarbejdernes oplevelse, om hvad de mener om ledelsen. Det mest gennemsnitlige svar er, at de synes det er misvisende det ledelsen gør/siger ind i mellem.

“Hvad kan det mon skyldes, har du sagt det til lederen?”

“Nej, ikke sådan direkte, eller måske har jeg faktisk ikke nævnt det, for jeg vil ikke være den der gør det”

Vi vil hinanden det bedste, så vi er ikke ærlige

Her er problemet, mange medarbejdere kan ikke lide at sige noget ‘negativt’, for de kan bedst lide, at alle har det godt.

Så de fortæller lederen det, de tror, lederen gerne vil høre, så lederen har ikke en chance for at ramme rigtigt, fordi de ikke kender sandheden.

Det er en konfliktskyhed, som vi vist alle kender, og det er den største synder i vores alles trivsel.

Konfliktskyhed er menneskeligt

Der er også konfliktskyhed hos ledere, både overfor medarbejdere, men også overfor deres chef, det er lidt samme mønster, fordi det er menneskeligt, så lederen fortæller det, de tror chefen gerne vil høre…..and the wheel keeps on turning.

Dette er hoved på sømmet den største trivselsdræber, vores egen konfliktskyhed, er det ikke vildt at tænke på. Vi vil hinanden det bedste, men skaber det værste, fordi vi ikke er ærlige overfor os selv.

Tillid skaber tryghed

Bare rolig, der er selvfølgelig en løsning. Det er at vi taler om hvordan vi lyver overfor os selv og hinanden, i godhedens tegn, men at det er ødelæggende.

Og så får vi skabt et fortroligt rum, hvor vi føler os trygge nok til at udtrykke os.

3 timers kursus løser noget, I klarer resten

Egentlig ret nemt, men helt vildt svært, indtil du mødte Workjoy Inc., som med garanti kan åbne jer op overfor hinanden, med et 3 timers kursus og et 2 timers opfølgningsmøde.

Det kaldes, Konflikthåndtering med et arbejdsglædeskabende perspektiv. Det fås både til alle og et særligt til ledere, klik og læs mere om det.

Kh

Jacob, Workjoy Inc.

No Comments

Post A Comment