Modellen til at skabe arbejdsglæde

Glæden ved selve arbejdet

 

Arbejdsglæde, er glæden ved at udføre selve opgaven vi er ansat til.

Det handler ikke om kage, flag, balloner og en rosende chef, selv om det selvfølgelig understøtter arbejdsglæden.

Arbejdsglæden kræver nogle forhold og rammer, der som nævnt, understøtter det fokus vi kan lægge i opgaven.

Forhold der gør at vi kan føle os frie og fokusere på det arbejde vi primært er der for.

Arbejdsglæde forskning i praksis og som konsulent

 

Igennem 22 år har jeg haft fokus på, hvordan vi skaber arbejdsglæden.

Først i 15 år i praksis, forstået det, udviklet det og gjort det jordnært. De sidste 7 år har jeg lært andre at skabe arbejdsglæden.

Jeg har fortsat nørdet det, og blevet endnu bedre til det.

Alt det arbejde, og nu har jeg endelig fået lavet en model, der kan forklare, hvad det handler om, håber jeg 😉

Jeg elsker når tingene er enkle, for bliver det for kompliceret, så står jeg af, jeg er ikke god til det. Forhåbentlig lever jeg op til simpelt med denne model, ellers hører jeg meget gerne fra dig.

Inspireret af Maslow’s behovspyramide

 

Arbejdsglæden kan deles op i 3 forskellige forhold, og egentlig kan det blive 4, hvis du smider vision/mening ind i toppen.

Grundstenene er de 3 her, inspireret af Maslow’s behovspyramide, så derfor får du den i en pyramide.

Må jeg præsentere dig for WAM!

Workjoy Arbejdsglæde Model…….WAM!

(de som kender min WAO model, gets it)

Denne model er ikke `perfekt´, fuldstændig som vores hverdag, den er heller ikke perfekt, og skal ikke være det, men den kan blive perfekt for os.

Jeg uddyber lige rammerne, for jo, der kan sagtens komme flere ord ind, men grundessensen er der, apropos, her er grundstenen:

 

Personale forhold

Her ligger alt det som danner grundlaget for, at medarbejderen kan balancere sit arbejdsliv og privatliv.

  • Både med hensyn til løn og arbejdstider, samt de ting som arbejdspladsen tilbyder.
  • Der er ikke rigtig nogle regler for, hvad Personale forhold skal være
  • Det samlede indtryk, skal i sidste ende, minimum, opleves som fair, for den enkelte medarbejder.
  • Jo folk skifter, hvis det ikke er fair
  • Naboen tilbyder måske bedre løn, men hvis arbejdstiden passer medarbejderen perfekt hos jer, så udligner det
  • Så skal I gøre noget anderledes her? Tal med medarbejderne, samlet set, hvad synes de?

 

Menneskelige forhold

Det handler om hvordan vi bliver set, hørt og forstået. Både af leder og kollegaer.

  • Her ligger den største årsag til at medarbejderne smutter fra jer
  • Forstår alle at de selv skal tage et ansvar, og har de muligheden for det
  • Hvordan er kollegaerne i hverdagen, har vi tillid til hinanden
  • Hvordan er lederen i hverdagen, har vi tillid og kan vi tale om tingene
  • Kender vi forventningerne til hinanden, både til og fra leder, men også kollegaer
  • Har vi lyst til at samarbejde med de andre
  • Har vi lyst til at være forandringsparate

 

Dette er området jeg primært arbejder med, som arbejdsglædeskaber. Her sker det store skift i arbejdsglæden.

Særligt for dem med lidt konfliktskyhed, hvilket sådan set er os alle sammen på et eller andet plan.

Det er her vi skal føle os trygge, vi skal have den ærlige samtale, få afklaret forventningerne til hinanden.

For så føler vi os frie til at udføre opgaven.

 

Opgave forhold

Det handler om at vi føler os frie til at udføre det arbejde vi er ansat til.

  • Hvis de menneskelige forhold er på plads, så tør vi også tale mere ’rent’ om opgaven i hverdagen
  • Jo bedre vi trives sammen, jo federe bliver opgaven løst
  • Opgaven er selvfølgelig supervigtigt, for det er derfor vi er her
  • Opgaven er økonomi, men lad ikke økonomien sætte standarden eller overtage styringen
  • Her kan vi måle og veje vores indsats, men lad være, brug Økologiske mål (fra WAO modellen)
  • Er vi enige om hvilken kvalitet vi leverer, ellers, tal ærligt om det

Ved at få styr på de menneskelige forhold, så styrker vi altså opgaven.

For jo bedre vi er til at turde være ærlige overfor hinanden, jo bedre forstår vi hinanden.

Jo bedre vi forstår hinanden, jo bedre lytter vi til gode råd og udvikler os sammen.

Mere arbejdsglæde, de rigtige rammer

 

Så ønsker I at skabe mere arbejdsglæde, så er det formentlig et andet sted I skal sætte ind, end løn og kage.

De menneskelige forhold, er uden tvivl, det sted jeg har rykket flest kunder.

De fleste steder har der været knuder i kommunikationen længe, så længe, at det var blevet ‘normalen’.

‘Normalen’ betyder at de ikke rigtig så det i hverdagen, før vi fik talt om det.

Jeg bruger i mellem 3 og 6 måneder på at skabe arbejdsglæden hos kunderne, lidt afhængigt af størrelsen af arbejdspladsen.

Men så er det også en ny hverdag de har, for det bliver jo en vane med tiden.

Gav det dig noget, eller har du bare fået gentaget noget fra ’endnu en konsulent’ 😉

Jeg hører meget gerne fra dig, hvis du har spørgsmål til ovenstående, eller måske vil have noget uddybet.

Denne model vil også fremover indgå i mine foredrag/oplæg om arbejdsglæde, så det hele bliver endnu bedre.

Husk, det er fedt at gå på arbejde!

 

Dbh

Jacob Lejbowicz, Workjoy Inc

Find kontaktoplysninger her

 

 

No Comments

Post A Comment