Tillidsbaseret Kommunikation – Den Ærlige Samtale

Er det er svært at fortælle andre, hvis du synes de gør noget galt?

Er frygten, for hvad de andre tænker om dig, styrende for din adfærd?

Positiv og anderkendende kommunikation

Det er nogle af de forhindringer i kommunikationen, som jeg møder mange steder. Det er desværre helt normalt, fordi vi ’blot’ er mennesker, men det kan heldigvis gøres på en anden måde.

Fordi vi mennesker har super gode intentioner, og har det bedst når andre kan lide os. Så bliver kommunikationen på arbejdspladsen, nemt en forhindring for, at arbejdsglæden kan blomstre.

Nogle forsøger sig med, at vi kun skal tale positivt til hinanden. Det er ikke en dum tanke, faktisk kan det i nogle henseender være super godt, men det kan også hurtigt ringe hult, når vi kommer til mine indledende spørgsmål.

Det kan svare til at kigge på en hundelort, sige det er en lagkage, blive ved med at kalde det en lagkage, til sidst ligner det måske en lagkage, men den kommer aldrig til at smage godt.

Den vanskelige eller svære samtale og vrede

Som nævnt er de fleste af os, gode til ikke at få sagt tingene, fordi vi synes det er svært. Vi samler sådan set til bunke hver gang, vi ikke får taget samtalen med en, som vi synes har gjort noget ’galt’.

Det ender typisk med at ’koppen flyder over’, og så skal tingene håndteres med en alvorlig samtale, eller et vredesudbrud.

Disse samtaler ender ofte i en eller anden form for konflikt, eller altid ved vredesudbrud. Når vi vælger at ’samle til bunke’, og dermed konfrontere en person med flere punkter, som vi finder forkerte.

Så ser modtageren sjældent det samme, føler sig angrebet, med god grund, og går helt naturligt i forsvar. Fuldstændig som alle os andre, når vi bliver udsat for noget vi synes er uretfærdigt. Behøver jeg at nævne, hvad resultater der gør sig gældende, med vredesudbruddet?

Tillidsbaseret Kommunikation – Den Ærlige Samtale

Der er en forholdsvis enkel løsning, der er en anden måde at kommunikere på, som gør at vi kan give ’negativ’ feedback. Hvor vi ikke lader koppen flyde over, og det hele uden at gå på kompromis med, at vi godt vil have andre skal kunne lide os.

Det er en metode som jeg har selv har brugt, igennem 15 år som mellemleder, med succes. En måde hvor jeg tager ansvar for min oplevelse, og sikrer at der bliver skabt bevidsthed hos modparten.

Det hedder ”Den ærlige samtale”, som handler i alt sin enkelthed, om dig og dit ansvar, for at fortælle hvordan du oplever det, og samtidig være nysgerrig på den andens hensigter.

Jeg afholder foredrag og kurser i ’Den ærlige samtale’. Foredraget er primært til inspiration, men som selvfølgelig vil være brugbart. Kurset er 2 halve dage, med 2-3 ugers mellemrum. Her vil I blive klogere på hvordan det bruges, og få det trænet. Læs hvad andre siger her.

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.